Valikko Sulje

Kaamosmasennus tai kaamosrasitus

Kaamosmasennus on vuoden pimeinä kuukausina syksyllä ja talvella ilmenevä masennustila. Kaamosmasennusta potee Suomessa n. prosentti väestöstä. Tämän lisäksi puhutaan myös kaamosrasituksesta, joka saa ihmiset lihomaan, tuntemaan ruokahalun lisääntymistä, unisuutta ja väsymystä. Tästä oireilusta kärsii Suomessa n. 10 – 30 % väestöstä. Kaamosrasituksen tai –masennuksen oireet helpottuvat kevättä kohti mennessä.

Kaamosmasennukseen ja kaamosoireiluun käytetään itsehoitona kirkasvalolamppua. Päivittäinen kirkasvalon määrä pitäisi olla n. 30 – 45 min päivässä. Parhaiten kirkasvalohoito auttaa, jos sitä käytetään aamuisin. Päivittäistä valon nauttimista kehotetaan jatkamaan parin viikon ajan kerrallaan kunnes oireet helpottavat. Tehokkaiden kirkasvalolamppujen lux-arvot ovat n. 2500 – 10.000 luksin välillä.

Myös liikunta ja matkailu auttaa

Kirkasvalolampun hoito lisättynä liikunnalla auttaa oireisiin. Säännöllinen liikunta valoisan aikana helpottaa oireilua. Osa kaamosmasennuksesta kärsivistä on todennut, että myös matkailu lämpimiin ja aurinkoisiin kohteisiin helpottaa väliaikaisesti oireilua.

Miten jaksaa koulussa

Koulussa jaksamiseen auttavat perusasiat: Liikunta, ravinto ja uni. Kannattaa jättää FB / some-kanavat illalla suosiolla seuraavaan aamuun katseltavaksi. Ne Youtube-viedot odottavat internetissä vielä aamullakin. Eivät ne katoa minnekään. Aamu 01-02.00 puhelimen selaaminen sängyssä ei todellakaan auta jaksamaan koulussa seuraavana päivänä.Koululainen tarvitsee keskimäärin 8h nukkuma-aikaa. Ala-asteikäiset tarvitsevat jopa 10,5h / yö. Yöunen määrän tarve laskee iän mukana , mutta yläkoululaisen tarve on 8h / yö.
Terveellinen ravinto ihan normaalilla lautasmallilla on hyvä peruslähtökohta jaksamiseen. Hyvä ravinto ei sisällä energiajuomia, limsoja tai muita runsaasti sokeria sisältäviä juomasekoituksia. Kuitenkin joka päivä pitäisi juoda vähintään 1,5 – 2 l nestettä.
Liikunta auttaa jaksamaan koulussa. Mitä paremmassa kunnossa olet sen paremmin jaksat tunnilla keskittyä asioihin. Kannattaa yrittää joka päivä liikkua ainakin vähän. Liikkumattomuus on pahasta ja myös pitkäaikainen istuminen. Kestävyysliikuntaa esim. kävelyä tai hölkkää, pyöräilyä, hiihtoa tai uintia pitäisi harrastaa n. 3 kertaa viikossa ja sen päälle vielä lihaskuntoa vaativaa tekemistä. Oli se sitten kuntosalia tai nurmikonleikkuuta tai lumitöitä.

 

– Markku Nevala, Ulvilan vapaa-aikakoordinaattori 

Lähteet: Wikipedia ja Duodecim

 


 

Kenttiä ei löytynyt.
Jaa tää somes: