Palloja paljussa ja muuta pelinkehitystä – FGJ Satakunta tuotti viikonlopun aikana seitsemän peliä

Villilän pelijamit eli FGJ Satakunta järjestettiin jo kuudetta kertaa. Tapahtuma oli osa valtakunnallista Finnish Game Jamia ja
maailmanlaajuista Global Game Jamia. Yhteisen sateenvarjon alla pelejä tehtiin yli 800 paikassa, 100 maassa, 24 000 jamittajan voimin
ympäri maailmaa. Suomessa sekä jamipaikkoja (26) että jamittajia (943) oli tänä vuonna ennätysmäärä!

Osa porukasta otti pelien kehittämiseen erilaisen näkökulman Villilän kartanon paljusta hyytävän vesisateen vihmoessa.
Ideoidahan voi missä vaan. Ja pelatakin voi – vaikka paljussa! FGJ Satakunnan ensimmäinen peli, ankkojen ja pallojen tähdittämä Palju Duck Bounce, valmistuikin ennätysajassa jo perjantain aikana.

Paljupelin lisäksi Villilässä tehtiin yksi VR-peli, neljä tietokoneella pelattavaa peliä ja yksi tarinallinen korttipeli. Osallistujia oli 27.

Global Game Jam järjestettiin jo kymmenettä kertaa, ja Suomessakin pyöreitä juhlistettiin erilaisin tempauksin – niinkuin Villilässä
saunoen ja paljussa pelaten. Paljun ansiosta – tai siitä huolimatta – ideointi lähti reippaasti käyntiin. Näin pelinkehittäjät itse kommentoivat pelinkehitystyötä
jamien eri vaiheissa:

“Kiva taas pitkästä aikaa päästä pelinkehityskelkkaan, vielä kiireetön ja stressitön vaihe, saa nähdä mikä on tilanne huomenna!”
Simo Rintanen, (pe-la yönä)

“Pitching eli peli-idean esittely ei mennyt ihan putkeen, ja tässä vaiheessa ei kukaan vielä oikein tiedä missä mennään.
Äänimies puhaltelee torviin, koodaaja hoitaa järjestäjän tehtäviä Facebookissa ja grafiikoita itsellä syntyy tässä pikku hiljaa.”
Tiia Kallio, (pe-la yönä)

“Yllättävän hyvin on saatu tehtyä, hyvässä vaiheessa jo! Karvalakkimalli saatiin kaikesta, mitä siinä pitikin olla.”
Ville Niemi, (su-iltapäivä)

Pelijamit kestivät kaikkiaan 48 tuntia; valmista oli sunnuntai-illalla klo 17:00.
Kaikki Villilässä tehdyt pelit löytyvät ja ovat pelattavissa GGJ:n sivuilla.

Tapahtumaa sponsoroivat Suomessa Grand Cru, Futureplay ja Veikkaus.
Satakunnassa yhteistyökumppaneina olivat Sataedu, HYPE – rajat ylittävä hyötypelikoulutus –hanke (ESR) ja Tactic Games Oy

– Kati Fager, pääjärjestäjä

Kuvat: https://www.facebook.com/pg/FinnishGameJam/photos/?tab=album&album_id=10155383099175369


Jaa tää somes:
Help Text